Tävlingar på mässa – Skapa engagemang vid din monter!

Mässutrustning

Tänk smart inför mässan

En mässa kan vara väldigt lönsam och skapa många leads och kännedom om ditt varumärke om man är lite smart. Eftersom du läser detta så är du kanske en av de smarta?

Deltagande på en mässa kostar mycket pengar och du konkurrerar med hundratals andra företag. Du måste därför ha något som gör att just ditt företag sticker ut ur mängden och engagerar din målgrupp mer än i bara några sekunder. Det första är såklart att montern ska vara väldesignad och fånga uppmärksamheten hos dem som passerar. Här kan du läsa mer om vad du ska tänka på när du utformar din monter.

Skapa engagemang

När besökarna har fått upp ögonen för din monter gäller det att få dem engagerade och stanna vid din monter en längre tid. Ju mer tid du får med dem, desto fler chanser har du att försöka konvertera dem från besökare till leads. Eller bygga varumärke. Ett sätt att göra det på är att anordna smarta tävlingar vid din monter.

Genom att marknadsföra tävlingen innan mässan så kan du redan då försöka bygga ett litet buzz och få folk att se besöket hos er som någonting speciellt och något som de ser fram emot. Folk dras till större folkmassor och vill inte missa något. En fullsatt restaurang eller en tom restaurang, vilken väljer du?

Här finns en lista på korta tävlingar vars syfte är att öka engagemang kring er monter och därmed dra till sig mer publik.

  1. Hur många godisar finns i boxen?

Vi startar med denna klassiska mässtävling som alla säkert har sett många gånger. Syftet med denna är att folk ska lämna ifrån sig titel, namn, mejladress mm. med chansen att kunna vinna något spännande pris. Kanske något som har med vad ni levererar att göra? Det smartaste här är att få kunderna att digitalt skriva in uppgifterna så att de hamnar direkt i ditt system. Denna lista kan sedan användas vid digital marknadsföring.

  1. Lyckohjul

En annan idé kan vara att skapa ett enkelt snurrande hjul, där man vinner priser. För att delta i lotteriet så måste man kanske svara på frågor om företaget eller hitta på ett “julklappsrim” om produkterna och tjänsterna just ni erbjuder. På så sätt måste lite tid spenderas i montern och det blir snabbt många människor som väntar. Då finns stora möjligheter att nätverka, boka möten och på så sätt skapa större engagemang kring varumärket.

  1. Piltavlan

Skapa en synlig leaderboard och be om mejladresser. Presentera segraren efter mässan och ha leaderboarden synlig så att folk som deltagit kommer förbi igen av ren nyfikenhet. 3 pilar och en piltavla är det som behövs. Kom ihåg att sätta upp en stor skiva eller liknande bakom så att ingen blir träffad av en pil från någon med dåligt djupseende eller halvtaskig känsla.

Köer gör inte så mycket, då syftet är att besökaren ska stanna kvar och exponeras för er trevliga mässpersonal.

  1. Gissa ålder på alla deltagare

Detta är en smart tävling som kan marknadsföras redan innan eventet. Man kan printa ut bilder på mässans representanter och skicka ut i sociala medier. Målet är att gissa deltagarnas sammanlagda ålder. Närmast gissning blir såklart vinnaren. För att delta måste de komma till er monter och fylla i sina uppgifter. Något som kan skapa en fin närvaro runt montern. Svaret och vinnaren kan såklart presenteras på sociala medier.

  1. Selfieboard

Ett annat smart knep är att skapa en selfieboard. Där måste deltagaren ta en bild och ladda upp på sociala medier och få något i utbyte. Den bästa selfien får ett extrapris. Den stora vinningen här är att bilderna kan få stor spridning i sociala medier. Detta kan öka din “brand awarness” eller varumärkeskännedom och skapa en avslappnad stämning till ditt varumärke.

  1. Skriva en slogan för ditt företag

Detta är ett knep som kan göra att folk går och funderar och klurar och faktiskt måste sätta sig in i vad era fördelar är. Detta är perfekt för att sedan, med en motivering skicka ut resultatet till alla deltagare där ert företags fördelar tydligt framkommer utan att det blir för “säljande”. Det kanske inte är den sexigaste tävlingen men passar väldigt bra för en introvert publik.

  1. Flest poäng på Pacman

Fixa det klassiska spelet Pacman på en dator, och ha en enkel tävling kring det. Detta passar extra bra om du är ett it-relaterat företag som vill dra till dig t.ex introverta nördar. Givetvis måste man lämna ifrån sig kontaktuppgifter och liknande för att delta.

  1. Montering av produkter

Starta en tävling som går ut på att montera någon av era produkter. Det kan vara nästan vad som helst och det är ett stort plus om det är relaterat till din business. Om ni har någon produkt som kan monteras eller på andra sätt demonstreras så går det helt säkert att göra en enkel tävling kring det. Filma gärna och be om att publicera på sociala medier. Kom ihåg att samla mejladresser.

Den ultimata checklistan

Givetvis så finns det en hel del andra otroligt viktiga punkter för att din mässa ska bli en succé. Läs även denna checklista för att säkerställa att du som ansvarig för mässan fått med och tänkt på alla viktiga punkter inför mässan.