Visar 1–50 av 145 resultat

Russell Europe

Här hittar ni kvalitet rakt igenom, i alla led – välkommen att utforska Russell Europes tidlösa och klassiska sortiment! I hela 120 år har Russell Europe varit pionjärer inom textilindustrin. Det började år 1902 i Alabama, USA där unge Benjamin Russell tog täten med tio symaskiner och tolv anställda. På den tiden kunde produktionen uppnå 150 plagg om dagen och fokuserade mest på underplagg. På 1920-talet skapade Benjamin och hans son en bomullströja som kom att bli ett av världens vanligaste och mest användbara plagg, nämligen sweatshirten. Idag är Russell Europe ett av de världsledande märkena inom Business-To-Business och är stolta över att företaget fortsätter att verka med samma värderingar som Benjamin hade när han grundade märket.

Deras plagg har använts av entusiastiska bärare som imponerats över företagets kreativitet, kvaliteten i plaggen och textilierna samt uppfinningsrikedomen. Klädmärket Russell är även känt för sin utomordentliga kompetens och erfarenhet kring processen av att skapa och trycka på textilier. Med sin långa tid i branschen så har Russell Europe i decennier finslipat tekniken och kunskapen kring att skapa tryckvänliga plagg av högsta kvalitet.


Russell Europe är den hållbara valet

Den främsta ledstjärnan inom Russell Europe är hållbarhet. De väljer att producera plagg som är tänkta att hålla för en lång tid framöver - för de vet, precis som du och jag, att det mest hållbara du kan investera i är produkter som du inte behöver ersätta. Dessutom anser Russell Europe att det är av största vikt för deras företag att hålla en hög transparens gentemot sina kunder. De har tillverkning i egna lokaler och ser noga över samarbetet med sina leverantörer. Russell har en öppen leverantörslista vilket gör att köpare och partners kan få en total överblick över leveranskedjan i företaget. Vilka leverantörer som de väljer att samarbeta med väljs ut med omsorg enligt högsta standard.

Företaget är extremt noga med att reducera företagets koldioxidavtryck i sin egna produktion. Genom att vidta kraftfulla ansvarsåtgärder så säkerställer Russell Europe att företaget följer de ekologiska standarder som sätts och säkrar en arbetsmiljö som värnar om schyssta villkor och hållbara metoder.

Russell Europe siktar mot att utveckla och distribuera produkter som stärker känslan av samhörighet, självsäkerhet och pondus. Deras mål är att få varje bärare av deras plagg att känna sig värdefull, trygg och självsäker. Genom att kombinera produktexpertis med högsta standard av kvalitetskontroller, innovation och kreativitet så kan Russell Europe erbjuda den optimala mixen för att tillgodose behoven hos enskilda kunder samt återförsäljare världen över.

Brett sortiment i Russell Europe produkter

Russell Europe har ett brett sortiment som sträcker sig över många olika produktkategorier såsom t-shirts, polotröjor, v-ringade tröjor och pullovers, sweatshirts och softshellplagg för att kunna skapa och matcha den perfekta outfiten för både jobb och fritid. Russell Europe har också en produktion de kallar Benchmark Basics, som skapades för att erbjuda skolor och föreningar en gemensam stil och struktur på sina plagg. De satsar även på hållbara arbetskläder både för utomhus och t.ex inom service och restaurang.

Russell Europe framhäver hur viktigt det är att deras kunder kan välja och kombinera bland deras kvalitetsstarka produkter för att ha en god och stark känsla under hela sin dag. De slår ett slag för “Team Wear” för att just stärka sammanhållningen, företagsidentiteten och vi-känslan bland kollegorna i företagen som använder sig av deras kollektioner.

Ansvar och hållbarhet

Alla moment av produktionen inom Russell Europe sker enligt Oeko-Tex® Standard 100! Den kontrollen säkerställer att inga illegala eller skadliga substanser används i någon form i tillverkningen av plagg och textilier.

Russell Europe innehar även certifikatet WRAP, World’s Responsible Production Accreditors, för kommande generationers skull och för att upprätthålla internationella etiska standards som finns för textilindustrier.

Russell Europe är även medlemmar i Amfori, Better Cotton och FLA - Fair Labour Association för att förbättra och utveckla bland annat bomullsindustrin och arbetarnas villkor världen över samt verkar för en öppen och hållbar handel. 2006 var året då storföretaget Berkshire Hathaway, med Warren Buffet i spetsen, köpte upp hela Russell Brand, där bl.a amerikanska Russell Athletics och Russell Europe ingår. Berkshire Hathaway räknas som det åttonde mest inflytelserika företaget i världen och äger t.ex stora andelar av Kraft Heinz, Coca-Cola och American Express. De innehar även 100% av Dairy Queen, Duracell samt Fruit of the Loom där Russell Brands blev en stadig och hållbar gren i företagets textilproduktion.